top of page
Pijporgel 12e-eeuwse manuscriptbijbel van St Etienne Harding in Dijon

Filosofie 

Onze inspiratie, ideeën en filosofie passen zich voortdurend aan, afhankelijk van de nieuwste tendensen binnen de orgelcultuur en restauratiefilosofie. 

 

Bij het werken aan instrumenten wordt er steeds op gelet dat de wensen van de klant centraal staan, het is tenslotte zijn/haar instrument.

Wij geven hierbij wel ondersteunend advies, afhankelijk van de route die de klant wil bewandelen. 

 

Behoud van erfgoed

Wij geloven sterk in het behoud van ons erfgoed voor toekomstige generaties. Ondanks de woelige jaren, moet ons erfgoed goed onderhouden blijven. We mogen niet in de verleiding komen om erfgoed, waar onze voorouders voor gevochten en geijverd hebben, in één generatie totaal verloren te laten gaan. Dit zal ons later niet in dank worden afgenomen. 

Unieke aanpak

Het is niet mogelijk om één bepaalde filosofie toe te passen of te volgen voor alle orgels. Elk orgel is uniek en vereist een specifieke aanpak. Het ene orgel vereist een restauratie, het andere een consolidatie. Sommige orgels vereisen meer reconstructie, bij andere moet je je houden aan hetgeen er voorhanden is. Het zijn zelden makkelijke keuzes en het gebeurt hoogst zelden dat iedereen volledig akkoord is met de toegepaste techniek. Daarom zijn zowel een goede balans in de gemaakte keuzes als duidelijke afspraken essentieel voor een geslaagd project.

Restauratie en verbouwing

Sommige instrumenten die integraal bewaard zijn, maar versleten, worden beter gerestaureerd. Hierbij is alle informatie voorhanden.

Maar wat doe je met verbouwde instrumenten? Behoud je de verbouwing en herstel je het geheel zoals het nu is? Deze is immers ook historisch waardevol, ook al is het maar enkele decennia geleden! Een doorslaggevend argument hiervoor is: is deze verbouwing goed uitgevoerd en een waardevolle aanvulling voor het instrument? 

Lessen uit het verleden
We moeten onze lessen trekken uit het verleden.  Zo zijn er in de 20ste eeuw - en hier en daar ook nog later - vele "harde restauraties" uitgevoerd. Hierbij werd al het oude materiaal gekopieerd en vervangen door nieuw... Door deze methoden toe te passen is er veel historisch waardevol erfgoed verloren gegaan. Vandaar dat wij waakzaam moeten zijn dat we niet dezelfde fouten maken, maar dan op kleinere schaal, bijvoorbeeld door het verwijderen van latere toevoegingen in oude orgels. 

Transparantie in restauratie

Wij zijn ook van mening dat als je iets vervangt/nieuw maakt, je het altijd moet laten zien. Je kan het bijna nooit perfect matchen, een kenner ziet het altijd. In de kunstwereld is dit trouwens al héél lang een must, om vervalsing tegen te gaan. Hetzelfde principe kan worden toegepast in de orgelbouw: laat zien wat nieuw is, dan is er later geen discussie over.

​Conclusie

Het restaureren van orgels is een delicate balans tussen behoud en vernieuwing.  Door zorgvuldig te werk te gaan en transparant te zijn over de gemaakte keuzes, kunnen we ervoor zorgen dat deze prachtige instrumenten behouden blijven voor toekomstige generaties.

bottom of page